Kundene forventer å finne deg der de er, når de er der, med den informasjonen de trenger på det bestemte tidspunktet. Disse forventningene imøtekommer du gjennom å implementere en multikanalstrategi.
Av Trine Blomberg Ulseth, Sigrid Krog Vinge og Roar Knudsen, HK Link
Digital markedsføring har de siste ti-femten årene blitt et velkjent begrep. De aller fleste bedrifter benytter seg av mulighetene som ligger i å drive markedsføring i digitale flater. I forbindelse med digital markedsføring, har begrepet omnikanalstrategi etter hvert blitt mye brukt. Men, hva er omnikanalstrategi egentlig? Og hvordan skiller det seg fra andre multikanalstrategier?
Vær der kundene dine er
En omnikanalstrategi handler kort sagt om å nå kundene der de er, når de er der og med riktig budskap. For å lykkes med dette må du altså være tilstede på flere ulike kanaler. Du må ha kunnskap om hvor kundene dine er, når de er der og i hvilken fase av beslutningsprosessen de er i til enhver tid.
I dag konsumeres innhold på en helt annen måte enn for bare ti år siden.
Vi leser nyheter via telefonen når som helst og hvor som helst, vi har samtaler og deler bilder og video, med venner og familie, via Instagram, Facebook, SnapChat TikTok, og andre sosiale medier. Det vi trenger, er kun et tastetrykk unna, til enhver tid.
Denne utviklingen byr på en rekke utfordringer, men også muligheter. Forbrukerne ikke er like lojale i dag, som de var for bare noen få år siden. Den som vinner kampen om kundene i dag, er ofte den som er tilgjengelig med riktig budskap, til riktig tid – på rett sted.
Kundereisen går via flere kanaler – du må treffe kundene på alle!
En mulitikanalstrategi er en måte å møte denne utviklingen på. Gjennom å tilegne deg kunnskap om dine kunders atferd, kan du gi dem det de vil ha, når de vil ha det.
Om du vet at kundereisen for dine kunder ofte starter i en kanal, går via to andre kanaler, og til slutt avsluttes på en fjerde kanal – kan du legge til rette for en bedre kundeopplevelse for dine kunder, og sørge for at flere "kommer i mål".
Et veldig interessant eksempel på at omnikanalstrategier fungerer, er den amerikanske kleskjeden Macy’s som har funnet ut at deres omnikanalkunder, altså de kundene som handler på kryss og tvers av ulike kanaler, i snitt er åtte ganger mer verdifulle enn den resterende kundemassen.
Skillet mellom kanaler, og mellom fysisk butikk og nettbutikk viskes ut
Å tenke omnikanalstrategi handler om å se på alle deler av virksomheten og markedsføringen som en enhet.
For eksempel er det viktig å innse at fysisk butikk og nettbutikk henger tett sammen, og at kundene bør tilbys samme informasjon, service og varer både i nettbutikken og i den fysiske butikken.
Mange velger også å koble nettbutikk og fysisk butikk tettere sammen gjennom tilbud som klikk-og-hent, eller gjennom å bestille varer fra nettbutikken for kunder som ikke finner det de skal ha i den fysiske butikken – med stor suksess.
Samtidig som skillet mellom fysisk butikk og nettbutikk viskes ut, viskes også skillet mellom de ulike kanalene ut. Kundene tenker mer på informasjonen de får og avsenderen av informasjonen, enn de tenker på kanalen som blir brukt til å kommunisere.
Hvordan implementerer du en multikanalstrategi?
Helt konkret handler multikanalstrategier om å kartlegge hvilke kanaler dine kunder bruker, og hvordan de bruker dem. Du må kartlegge hvor og hvordan de lar seg inspirere, hvor de innhenter informasjon, og hvor og når de er klare til å handle. Du bør sørge for en sømløs kommunikasjon gjennom alle kanaler. Det å finne ut av dette dreier seg om å kontinuerlig analysere og implementere de riktige tiltakene.
Fordelen med å drive markedsføring i digitale flater, er nettopp det at du kan måle effekt på en helt annen måte enn du kan ved markedsføring i mer tradisjonelle kanaler som avis og TV. Dette gjør at du mye raskere kan lære om dine kunders atferd og om hva som fungerer og ikke. Du kan teste og prøve nye ting, uten å brenne hele markedsføringsbudsjettet på et budskap i en kanal.
Vårt mål er at du skal bruke dine ressurser på en måte som gjør at du får best mulig resultater. Nettopp derfor tenker HK Link alltid multikanalstrategi. Vi måler effekten av alt vi gjør kontinuerlig. På denne måten kan vi løpende optimalisere aktiviteter, stoppe de kampanjer og budskap som ikke fungerer, og fordele ressurser til de satsningene som kommuniserer best mulig med dine kunder.
Det er viktig for oss i HK Link å være en samarbeidspartner våre kunder kan stole på. Du skal alltid vite at de rådene og anbefalingene vi gir, er basert på kunnskap og erfaring. Nettopp derfor er det så viktig for oss å være en objektiv rådgiver. Vi har ingen kickback-avtaler med noen leverandører. Med andre ord har vi ingen økonomiske incentiver for å anbefale noen kanaler fremfor andre, eller for å bruke flere ulike kanaler.
En multikanalstrategi handler i bunn og grunn om å maksimere effekten av markedsbudsjettet.
Lurer du på hva du kunne gjort for å få mer igjen for dine markedsføringskroner?
Ta gjerne kontakt med oss i HK Link for en uforpliktende prat om din bedrifts digitale markedsføringsstrategi!