Generell formatliste – digital annonsering  

Her finner du en oversikt over gjeldende krav til bildeannonser på Facebook og Instagram, og en liste med de mest brukte bannerformatene vi bruker i displayannonsering.

Krav til bildeannonser på Facebook

Click-to-website: Annonse med lenke

  • Anbefalt bildestørrelse 1080 x 1080 px
  • Sideforhold for bilde i nyhetsoppdateringen 1:1

Engasjement/merkebevissthet

  • Anbefalt bildestørrelse i nyhetsoppdateringen 1200 x 900 px
  • Sideforhold for bilde i nyhetsoppdateringen 4:3

Karusell

  • Anbefalt bildestørrelse 1080 x 1080 px
  • Sideforhold for bilde i nyhetsoppdateringen 1:1

Annonsebilder på Facebook og Instagram skal ikke inneholde mer enn 20% tekst. Annonsebilder med mer enn 20 % vil i beste fall bli mye dyrere enn nødvendig, i verste fall blir ikke annonsene godkjent. Tekstoverleggsverktøyet brukes til å kontrollere dette på forhånd, og status på tilbakemelding skal alltid være  OK.

Bildene lagres ukomprimert i png.

Tekstoverleggsverktøy: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Bannerannonser i Display 

Følgende annonseformat er de mest brukte, og vises på både desktop, nettbrett og mobil. (bredde x høyde)

  • 300 x 250 px 
  • 160 x 600 px
  • 320 x 250 px  
  • 980 x 300 px
  • 980 x 150 px 
  • 180 x 500 px
  • 300 x 600 px 
  • 580 x 400 px 
  • 970 x 250 px
  • 320 x 320 px

 Bildene lagres i jpg, png eller html5, og bør ligge på rundt 150Kb.

Annonser på Instagram

Den anbefalte bildestørrelsen for Instagram-annonser avhenger av hvilket format som skal brukes:

Kvadrat

  • Minimumsoppløsning 600 x 600 px
  • Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px
  • Sideforhold 1:1

Liggende

  • Minimumsoppløsning 600 x 315 px
  • Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px
  • Sideforhold 1,91:1

Stående

  • Minimumsoppløsning 600 x 750 px
  • Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px
  • Instagram Stories 1080 x 1920px
  • Sideforhold 4:5

Filen lagres ukomprimert i png.

Filmer som skal brukes i Instagram Stories kan være makismalt 15 sekunder lang.