Generell formatliste – digital annonsering  

Her finner du en oversikt over gjeldende krav til bildeannonser på Facebook og Instagram, og en liste med de mest brukte bannerformatene vi bruker i displayannonsering.

 

Krav til bildeannonser på Facebook
 

Click-to-website: Annonse med lenke

Anbefalt bildestørrelse 1200 x 628 px

Sideforhold for bilde 1,9:1

Engasjement/merkebevissthet

Anbefalt bildestørrelse i nyhetsoppdateringen 1200 x 900 px

Sideforhold for bilde i nyhetsoppdateringen 4:3

Karusell

Anbefalt bildestørrelse 1080 x 1080 px

Sideforhold for bilde i nyhetsoppdateringen 1:1

 

Annonsebilder på Facebook skal ikke inneholde mer enn 20% tekst. Annonsebilder med mer enn 20 % vil i beste fall bli mye dyrere enn nødvendig, i verste fall blir ikke annonsene godkjent. Tekstoverleggsverktøyet brukes til å kontrollere dette på forhånd, og status på tilbakemelding skal alltid være  OK.

Bildene lagres ukomprimert i png.

Tekstoverleggsverktøy: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

 

Bannerannonser i DoubleClick 


Følgende annonseformat er de mest brukte, og vises på både desktop, nettbrett og mobil. (bredde x høyde)

300 x 250 px 

160 x 600 px

320 x 250 px  

980 x 300 px

980 x 150 px 

180 x 500 px

300 x 600 px 

580 x 400 px 

970 x 250 px

320 x 320 px

 

Bildene lagres i jpg, png eller html5, og bør ligge på rundt 150Kb.

 

Bannerannonser i Google Ads

 

 

Annonser på Instagram


Den anbefalte bildestørrelsen for Instagram-annonser avhenger av hvilket format som skal brukes:

 

Kvadrat

Minimumsoppløsning 600 x 600 px

Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px

Sideforhold 1:1

Liggende

Minimumsoppløsning 600 x 315 px

Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px

Sideforhold 1,91:1

Stående

Minimumsoppløsning 600 x 750 px

Maksimumsoppløsning 1936 x 1936 px

Instagram Stories 1080 x 1920px

Sideforhold 4:5

Filen lagres ukomprimert i png.

 

Filmer som skal brukes i Instagram Stories kan være makismalt 15 sekunder lang.