Cinemagraphs – det beste fra video og fotografi i perfekt synergi

Cinemagraphs er like enkelt som det er genialt!

Cinemagraph er ganske enkelt en kombinasjon av to ting vi kjenner godt – video og fotografi. Likevel representerte det da begrepet ble lansert av Kevin Burg og Jamie Beck i 2011, noe helt nytt. Ideen om å kun ha ett eller to elementer i bevegelse i et ellers vanlig fotografi, skulle vise seg å slå an.

 

I dag er fenomenet utbredt. Cinemagraphs brukes hyppig i digital markedsføring, på ulike kanaler. Både i eide medier, som hjemmesider og i kampanjer på ulike digitale plattformer, fungerer cinemagraphs godt.

 

Engasjerer i større grad enn vanlige fotografier


Sammenlignet med vanlige bilder, har cinemagraphs i mange tilfeller vist seg å være mer engasjerende og generere høyere CTR enn vanlige bilder. Akkurat hva det er med cinemagraphs som gjør dem så effektive, er vanskelig å sette fingeren på. Kanskje er det nettopp kombinasjonen av følgende faktorer:

 

-          Cinemagraphs er innovativt og trendy. I og med at fenomenet fortsatt er relativt nytt, vil det i større grad enn vanlige fotografier vekke nysgjerrighet. De diskre bevegelsene i bildet vil fungere som en stoppeffekt.

 

-          Detaljer fremheves på en helt spesiell måte. Med bevegelse i, og fokus på kun små detaljer i bildet, vil man kunne understreke hvordan et materiale reflekterer lys, hvordan vinden blafrer i håret eller hvordan vannet beveger seg. Elementer som i et bilde aldri vil kunne fremstå så levende og i fokus, og som i en film lett vil drukne i andre bevegelser og elementer, vil i et cinemagraph kunne være i fokus.

 

-          Vekker følelser. Det unike fokuset på små detaljer og bevegelser i kombinasjon med et stillbilde av et bestemt motiv appellerer til folks følelser. Motivet føles brått mye nærmere og mottakeren kan i større grad oppleve det som at han eller hun «er der». Den gamle klisjeen om at et bilde «sier mer enn 1000 ord» gjelder uten tvil også for cinemagraphs.

 

-          Mange av «barrierene» som følger med en video elimineres. Å måtte trykke for å spille av en film, kan i mange tilfeller oppleves som en barriere i seg selv. I de fleste sosiale medier er denne barrieren nå eliminert, da filmene starter å spille av seg selv. Dog slipper man når man blir eksponert for en cinemagraph å ta stilling til hvorvidt man «orker» eller «har tid til» å se ferdig, slik som man må ved en videovisning. Cinemagraphs «ser man ferdig» like raskt som et bilde, samtidig som at det fortsatt kan være interessant å se nærmere på det – så lenge man selv ønsker.

 

I tillegg til disse faktorene, er det en fordel at filstørrelsen på et cinemagraph ofte er mye mindre enn på videoer. Dette betyr at du trygt kan bruke cinemagraphs på nettsiden din uten å bekymre deg for at lastetiden på siden øker.

 

Å produsere et cinemagraph er også betraktelig mindre tidkrevende og rimeligere enn å produsere en video.

 

Når passer det å bruke cinemagraphs?


Vi i HK Link mener at cinemagraphs gjort riktig kan passe for alle typer bedrifter, og til mange ulike formål. Spesielt for bedrifter som ønsker å fremheve spesielle kvaliteter ved deres produkter, kan cinemagraphs være riktig å bruke.

 

Det er med cinemagraphs som med all annen markedsføring – mål og mening er viktig. Motiv, budskap og formål må være gjennomtenkt. Samtidig som at man rett og slett må prøve for å vite. Og tiden for å prøve cinemagraphs har aldri vært bedre – det er fortsatt nytt og skiller seg ut fra mengden av inntrykk, samtidig som at fenomenet er såpass etablert at man vet det har noe for seg!

 

Er du nysgjerrig på å prøve cinemagraphs i din markedsføring? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat!

Send oss en melding