Lengde på metabeskrivelser i Google Søk – hva er mest gunstig?

I desember 2017 informerte Google om at lengden på metabeskrivelser ble økt til å kunne inneholde opptil 300 tegn. Nå har Google snudd, og kravene til lengde er tilbake til cirka 160 tegn.

En del av oss startet umiddelbart arbeidet med å skrive om eksisterende metabeskrivelser, da endringen ble annonsert. Vi ville utnytte denne muligheten for å kunne tilby mer informasjon allerede i SERP.

 

For bare noen uker siden ble det klart at vi kunne spart oss for dette ekstraarbeidet. Antall tegn av metabeskrivelsen som vises har igjen blitt redusert. RankRangers analyseverktøy viser at nå er det gjennomsnittlig 160 tegn av metabeskrivelsen som blir vist.

 

Danny Sullivan i Google uttalte i forbindelse med reverseringen:

 

There is no fixed length for snippets. Length varies based on what our systems deem to be most useful.

 

Google sier altså at hvor mye av metabeskrivelsen som vises, avhenger av hva systemet anser som mest relevant. Ofte vil det også velges ut tekst dynamisk fra innholdet på nettsiden din.

 

Så, var arbeidet med å skrive lengre metabeskrivelser bortkastet eller ikke?

 

Barry Schwartz skriver i en artikkel på Search Engine Land at Googles råd er å ikke legge for mye tid i metabeskrivelsene. Et råd mange nå velger å følge. Noen sverger også til en såkalt 150/150 strategi, hvor man skriver to ulike setninger på 150 tegn som til sammen utgjør metabeskrivelsen. Hver av dem skal kunne stå seg alene, og den første skal inneholde den mest essensielle informasjonen.

 

Vi i HK Link har valgt å endre de metabeskrivelsene som enda ikke er publisert til en makslengde på 160 tegn. I de fleste tilfeller fremover vil vi benytte oss av 150/150 strategien.

 

I de aller fleste tilfeller vil det gi bedre og raskere resultater å jobbe med andre faktorer innen SEO enn akkurat metabeskrivelsene. I HK Link vil vi alltid legge fokuset på det som gir best resultater for våre kunder.

 

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om SEO!