Markedsføring i sosiale medier

Sosiale medier er en naturlig del av hverdagen til folk flest. Vi forventer i dag at bedrifter både er tilstede på sosiale medier, og at de evner å bruke kanalene til god kommunikasjon og kundeservice.

Brukertallene for de ulike sosiale mediene (SoMe) taler for seg selv. 3,5 millioner nordmenn over 18 år har en profil og hele 86 % av disse bruker Facebook daglig. Snapchat kan skilte med 2,5 millioner norske brukerprofiler, 1,2 millioner nordmenn har profil på LinkedIn, og Instagram har 2,5 millioner brukere i Norge. 

 

I HK Link er vi opptatt av at bedrifter må være der kundene er, og ha en multikanalstrategi for markedsføring og kommunikasjon med sitt marked. Når kundene dine er på sosiale medier, må også du være det – med kommunikasjon som er tilpasset det aktuelle mediumet.

 

Hvilke sosiale medier bør bedriften være tilstede på?

 

Hvilke sosiale medier bedriften din bør være synlig på kommer an på en rekke ulike faktorer. Blant annet bør du kartlegge hvilke kanaler kundene dine befinner seg på, hvordan og når de bruker de ulike sosiale mediene, samt hva din bedrift ønsker å si.

 

Stort sett er det slik at kundene er mer fokusert på hva som kommuniseres, enn hvor det skjer. Derfor bør også din bedrift være mer opptatt av budskap enn kanal. Likevel er det viktig at budskapet og annonsene er tilpasset kanalene de sendes via, slik at kundene får en mest mulig sømløs kundereise.

 

Du skal også tenke på hvilken situasjon og «frame of mind» kundene dine har når de bruker ulike sosiale medier, for å kunne tilpasse budskap og tone of voice riktig. Instagram er for eksempel i skrivende stund en mye mer personlig kanal enn LinkedIn, og dette må du tenke på når du legger strategier for kanalene og ulike kampanjer.

 

De sosiale mediene med flest brukere og som generelt sett egner seg godt til kommunikasjon for de fleste bedrifter er:

  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • LinkedIn

For enkelte kan det også være aktuelt å være synlig på Pinterest.

 

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om markedsføring via sosiale medier!

Send oss en melding