Google Ads med HK Link - Tidligere Google AdWords

Å være synlig på nett, er blitt essensielt for enhver bedrifts suksess. Det er ikke lengre noen diskusjon rundt hvorvidt du bør legge penger i digital markedsføring, heller en diskusjon om hvor og hvordan.

En av måtene å gjøre seg synlig på, er gjennom betalte plasseringer i Google  søk – Google Ads-annonser (tidligere Google AdWords).

 

Hvert sekund gjøres det nesten 70 000 søk på Google. Her til lands gjennomføres 50 000 000 unike Google-søk hver eneste dag. Spesielt interessant er det at 90% av alle kundereiser starter hos Google. Kundene bruker søkemotoren til å orientere seg, før de enten gjennomfører kjøpet i en nettbutikk, eller oppsøker en fysisk butikk.

 

Så, det er liten tvil om at synlighet på Google er viktig for å vinne kampen om kundene!

 

Hvordan bli synlig på nett for kundene?


Hovedsakelig er det to måter du kan gjøre deg synlig i søkeresultatet på. Gjennom SEO-arbeid for å bedre rangeringen i det organiske, ubetalte søkeresultatet, eller ved å benytte deg av Google Ads-annonser.

 

Med Google Ads kan du lage ulike annonse-typer, og bestemme når disse skal vises i søkeresultatet til Google. Du kan by på plasseringer for ønskede søkeord, legge opp shoppingannonser, benytte deg av utvidelser, og mange andre gode verktøy, for å sørge for at du er synlig på nett for de som leter etter akkurat det du tilbyr. 

 

Gjennom Google Ads-annonser blir du altså synlig for kundene til riktig tid og på riktig sted – de vil se din annonse i det øyeblikket hvor de er på utkikk etter nettopp det du tilbyr, og på det stedet de befinner seg i dette øyeblikket – på Google. Det er en unik mulighet!

 

En av de mange fordelene ved betalte plasseringer i søkeresultatet, er at du kun betaler for klikkene annonsene generer. Dette betyr at alle visningene som ikke fører til at søkerne klikker seg inn på siden din, ikke koster deg noe. Likevel kan disse visningene i seg selv også være av verdi for blant annet merkevarebygging.

 

Hvordan fungerer det?


Når du oppretter en Google Ads-konto, kan du lage ulike kampanjer med flere annonsegrupper. I hver annonsegruppe lager du ulike tekstannonser. Du bestemmer selv hvor mye penger du ønsker å bruke på å generere klikk, hvor lenge annonsene skal kjøre, i hvilket geografisk område kundene du vil vises for befinner seg, demografien på din målgruppe og hvilke søkeord du ønsker å rangere for.

 

Det vil ofte være flere aktører som lager annonser for de samme søkeordene i de samme geografiske områdene. Derfor er det ulike faktorer som avgjør hvilke annonser som vises i hvert enkelt søk. Disse faktorene er blant annet:

 

  • Budet ditt. Det beløpet du har oppgitt som det høyeste du er villig til å betale for et klikk på et bestemt søkeord.
  • Kvalitet på annonsene og nettstedet ditt. Årsaken til at dette er en viktig vurdering, er fordi Google ønsker å vise best mulig og mest mulig relevant innhold til sine brukere.
  • Kontekst. Hvor den søkende befinner seg, hvilke ord og fraser er brukt i søket, hva den som søker tidligere har vist interesse for tidligere, hvilken enhet det søkes fra og mange andre kontekstuelle forhold.
  • Forventet virkning av annonseutvidelser og formater. Når du oppretter en annonse, kan du velge å legge inn ulike utvidelser som for eksempel telefonnummer og informasjon om varer og tjenester du tilbyr. Google prøver å avgjøre hvordan disse kan påvirke annonseresultatene når de avgjør hvilke annonser som skal vises ved et søk.

Det er altså mange ulike forhold som avgjør når dine annonser vises, og hvor. Det finnes betalte annonser både over og under det organiske søkeresultatet. Som nevnt ovenfor, er det heldigvis slik at du kun betaler for de klikkene du genererer.

 

Likevel, er det helt klart viktig å jobbe for å skape best mulig annonser og å oppfylle så mange som mulig av de forholdene Google vurderer for å avgjøre hvilke annonsører som vises ved hvert enkelt søk. Slik kan du vinne flere budrunder, få flere visninger og flere klikk for en lavere kostnad enn dine konkurrenter.

 

Hvordan jobber vi i HK Link med Google Ads-annonser?


Vi i HK Link har jobbet med Google-annonsering for våre kunder siden oppstarten i 2009. Vi er stolte over å være Premier Google Partner. Dette er en status vi har fått på bakgrunn av resultater vi har skapt for våre kunder med Google AdWords-annonsering, nå Google Ads, og sertifiseringer vi har tatt gjennom Google.

 

HK Link har sertifiseringer i digitalt salg, analytics, søk, displayannonsering, søk på mobil, shopping og YouTube video.

 

I alt vi gjør, også når det gjelder Google Ads, har vi en analytisk tilnærming. Vi tester, analyserer og optimaliserer alt vi gjør. På denne måten sikrer vi at vi til enhver tid skaper de best mulige resultatene for våre kunder.

 

Dersom du er nysgjerrig på om Google Ads-annonsering er noe for din bedrift, eller om du bare ønsker å lære mer om søkemotormarkedsføring – ta kontakt for en uforpliktende prat!

 

Send oss en melding